::Neng Chai::
Navigation

touch the image!



Home Me Links Stuff

I'm purplelicous. Call me Neng Chai , im 17 (2014) Just read my post and leave your footstep at cbox :3


Say Something?



Big Claps

Template: Farsya Widodo
Basecode By: Ndot Perry
Big Helping: Atiqah
Edited by: EKA ARKASHA



Perkongsian

Malu adalah sebahagian daripada iman. Apabila kita memiliki sifat malu, ia mampu menghindarkan kita dari sebarang dosa. Namun perlu diingat, malu juga ada tempatnya. Kenapa perlu adanya sifat malu?

1) Fahami sifat malu.

• Malu itu mesti kena pada tempatnya. Malu kita bukan hanya kepada manusia sehingga malu bertanya dan bergaul. Sebenarnya, malu itu hanya kepada Allah s.w.t. semata-mata.

2) Ketaatan kepada Allah s.w.t.

• Wujudnya rasa malu kepada Allah. Kita pastinya patuh dengan segala suruhan dan perintah daripada Allah tanpa sebarang bantahan dan alasan.

3) Mengelak daripada melakukan maksiat kepada Allah s.w.t.

• Kita tidak sesekali berani melakukan maksiat dan dosa terhadap Allah s.w.t. Apatah lagi melanggar segala suruhan yang diperintah oleh-Nya. Ia sekaligus menjadikan kita manusia yang sentiasa ingin menghindari dosa.

4) Dimasukkan ke dalam Syurga Allah.

• Kita pasti terjamin akan memasuki Syurga Allah s.w.t. jika mempunyai sifat malu. Malu melakukan maksiat dan dosa di hadapan Allah. Sabda Rasululullah s.a.w. : "Sifat malu itu adalah daripada iman,  dan iman itu tempatnya adalah di Syurga. Manakala , mengeluarkan kata kesat itu daripada kekasaran atau kejahatan dan kekasaran atau kejahatan itu tempatnya dalam neraka." (Riwayat Tirmizi)

5) Mendatangkan kebaikan.

• Apabila timbul sifat malu kepada Allah, pastinya kelakuan kita adalah yang terbaik. Malah kita juga jauh daripada fitnah. Dari Imran bin Husaini r.a. berkata, Nabi s.a.w. bersadba: "Sifat malu itu tidak datang melainkan dengan kebaikan." (Riwayat Muslim)

Keindahan akhlak pasti terpancar, jika kita memiliki sifat malu. Namun, malu tidak menjadikan seseorg itu lemah. Malah menjadikan, seseorang itu berani, bersemangat serta tabah dalam mengharungi kehidupan sebgai seorang Muslim yang kental dan beriman.